Keskustan Ovaska bensapommista:

30.11.2024

|

Hallitus pelasi itsensä umpikujaan – laskun populismista maksaa suomalaiset autoilijat

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan, kansanedustaja Jouni Ovaskan (kesk.) mukaan hallituksen päätös liittää Suomi EU:n liikenteen päästökauppaan jo vuonna 2027 vuoden 2031 sijasta on kokoomuksen ja perussuomalaisten johtaman hallituksen lyhytnäköisen bensapopulismin surkea seuraus.  Päästökauppaan kiirehtiminen olisi nostamassa polttoaineiden litrahintoja jopa lähes yhdellä eurolla vuosikymmenen loppupuolella.


Ovaska perustelee näkemystään valtiovarainministeri Riikka Purran (ps.) 26.6.2024 antamalla vastauksella kirjalliseen kysymykseen. Vastauksessaan Ovaskalle Purra vakuuttaa paitsi hallituksen sitoutuvan EU:n ilmastovelvoitteiden saavuttamiseen niin hän myöntää, että hallituksen päätökset ovat lisänneet liikenteen laskennallisia päästöjä.

  • Toisin sanoen hallitus päätti alkaa pelata lyhytnäköisesti polttoaineveron ja jakeluvelvoitteen kevennyksillä. Raskaiden EU-sanktioiden häämöttäessä hallituksen ainoa pelastusrengas oli liittää Suomi EU:n liikenteen päästökauppaan ensimmäisten joukossa vuonna 2027 korjaamaan hallituksen lyhytnäköisiä päätöksiä. Iso lasku maksatetaan suomalaisilla autoilijoilla polttoainepumpuilla. Toki valtiolla kassa kilisisi arvonlisäverotuotoista, mutta kansaa köyhdyttävällä himoverottamalla ei talous ja työllisyys kasva.

Ovaska ihmettelee, miksi hallitus on ollut asiasta hiljaa. Hallituksen päätöksen seuraukset ovat vakavia suomalaisille kuljetusyrittäjille, takseille, omalla autolla työssä käyville, omaisiaan hoitaville läheisille sekä maa- ja metsätaloutta harjoittaville.

  • Valtiovarainministeri Purran kesäkuisen vastauksen mukaan hallitus kompensoisi hinnankorotusta vain raskaalle liikenteelle. Hän nimenomaisesti totesi, että huojennuksia muille ei edes valmistella.

Ovaskan mukaan hallituksen päätös liittää Suomi EU:n liikenteen päästökauppaan jo vuonna 2027 vuoden 2031 sijasta velvoittaa hallituksen käärimään hihansa välittömästi ja kantamaan vastuunsa.

  • Pölhöpopulismin ja muiden syyttelyn sijasta hallitus pitäisi alkaa lievittää päätöstensä seurauksia. Esimerkiksi kiirehtiä liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamista, kompensoida hinnankorotuksia myös muille kuin raskaalle liikenteelle, rakentaa Suomeen kattava sähköautojen latauspisteverkosto sekä edistää kaasun liikennekäyttöä, jonka hallitus on lopettanut kokonaan.