Hallitus pelasi itsensä umpikujaan – laskun populismista maksaa suomalaiset autoilijat
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan, kansanedustaja Jouni Ovaskan (kesk.) mukaan hallituksen päätös liittää Suomi EU:n liikenteen päästökauppaan jo vuonna 2027 vuoden 2031 sijasta on kokoomuksen ja perussuomalaisten johtaman hallituksen lyhytnäköisen bensapopulismin surkea seuraus. Päästökauppaan kiirehtiminen olisi nostamassa polttoaineiden litrahintoja jopa lähes yhdellä eurolla vuosikymmenen loppupuolella.
Ovaska perustelee näkemystään valtiovarainministeri Riikka Purran (ps.) 26.6.2024 antamalla vastauksella kirjalliseen kysymykseen. Vastauksessaan Ovaskalle Purra vakuuttaa paitsi hallituksen sitoutuvan EU:n ilmastovelvoitteiden saavuttamiseen niin hän myöntää, että hallituksen päätökset ovat lisänneet liikenteen laskennallisia päästöjä.
Ovaska ihmettelee, miksi hallitus on ollut asiasta hiljaa. Hallituksen päätöksen seuraukset ovat vakavia suomalaisille kuljetusyrittäjille, takseille, omalla autolla työssä käyville, omaisiaan hoitaville läheisille sekä maa- ja metsätaloutta harjoittaville.
Ovaskan mukaan hallituksen päätös liittää Suomi EU:n liikenteen päästökauppaan jo vuonna 2027 vuoden 2031 sijasta velvoittaa hallituksen käärimään hihansa välittömästi ja kantamaan vastuunsa.