Keskustan Ovaska Turun tunnin junasta:

21.11.2024

|

Hallitukselta ei herumassa lisärahoitusta – osakaskunnista tulossa suurin maksaja

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) ihmettelee hallituksen tänään julkistamaa vuoden 2025 täydentävää talousarvioesitystä. Hallitus esittää siinä Turun tunnin junan rakentamiseen 10,55 miljoonaa euroa.

Kokoomuksen ja perussuomalaisten johtama hallitus on pysymässä aiemmassa päätöksessään eikä korota valtion maksuosuutta. Kuuden osakaskunnan rahoitusosuus 1,3 miljardin euron kokonaiskustannuksista olisi 400 miljoonaa euroa ja sen päälle ne vastaisivat hankeyhtiön ottamasta 500 miljoonan euron lainasta hankeyhtiön osakkaina.

  • Kuudessa osakaskunnassa on tarkka paikka, sijoittaako ne vallitsevassa kuntatalouden tilanteessa kuntalaisten palveluihin vai uusi raiteisiin, joka on vielä kaukana hallituksen Turun tunninjuna-lupauksesta. Nyt ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä vaihetta.


Ovaskan mielestä soppa kannattamattoman miljardihankkeen ympärillä vain sakenee.

  • Vielä taannoin perussuomalaiset vannoa vakuuttivat eduskunnan istuntosalissa, että Turun tunnin junahanketta ei tule valtion budjettiin. Sinne se on nyt tulossa.
  • Turun tunnin junahankkeessa oltaisiin rakentamassa uusia raiteita vasta kahdelle kaupunkiseudulle, mutta hallitus ei edistä eikä rahoita lainkaan koko hanketta. Päätökset ja rahoitus puuttuu Salo-Lohja-oikoradalta, joka on hankkeen kallein osuus, noin 1,9 miljardia euroa.


Ovaskan mukaan hallituksen esityksestä on luettavissa myös, että hallituksen päättämä valtion rahoitusosuus, 400 miljoonaa euroa, tullaan hoitamaan valtion tuottavaa omaisuutta myymällä.

  • Todennäköisesti myyntilistalle on menossa muun muassa Suomen lentokentistä huolehtivaa Finaviaa sekä Suomen henkilöjunaliikennettä pyörittävää VR:ää. Jokainen voi tässäkin arvioida, kuinka järkevää on laittaa myyntiin yhden kannattamattoman junahankkeen takia Suomelle elintärkeitä valtion kokonaan omistamia yhtiöitä seurauksista tietämättä ja vain siksi, että se on pääministerille tärkeä.
  • Budjettiin tuleva noin 10 miljoonan euron rahasumma on kutakuinkin sama, jolla hallitus ensi vuonna leikkaa Suomen huoltovarmuudelle tärkeiden yksityisteiden rahoitusta ja suomalaisten liikenneturvallisuudelle välttämättömien pyöräteiden rakentamista. Jokainen voi tykönään arvioida, onko tämä hallitukselta viisasta rahankäyttöä.

.Ovaska pysyy aiemmassa kannassaan, että hallituksen tulisi perua päätös toteuttamiskelvottomana.

  • Turun tunnin junahanketta toteuttavaan hankeyhtiöön ei saatu riittävästi maksajia. Hintalappu kannattamattomasta junahankkeesta on tulossa liian kallis niin kunnille kuin valtiolle. Hintaa tulee nostamaan myös kustannustason nousu.