Sähköpotkulautoja eli skuutteja näkyy joka kulman takana, eri värisiä ja merkkisiä. Parkkipaikkoja on, mutta parkkipirkot eivät sakkoja kirjoita väärin pysäköidystä menopeleistä. Autotiellä nelipyöräisellä peltikopalla ei humalassa ajeta, mutta kaksipyöräisellä kiiturilla humala ei juuri matkaa hidasta. Päinvastoin. Myöskään matkustajien lukumäärälle ei kiintiötä ole, kapeilla lenkkareille mahtunee useampi. Skuutit toimittelevat myös koulukyydin roolia, tietenkin kaksi yhden hinnalla.
Skuutit ovat jo heti tullessaan osoittaneet sääntelyn tarpeen, jota nyt vihdoin on tiedossa. Odotamme liikenne- ja viestintävaliokunnassa esityksiä kuumeisesti.
Skuuteille on ehdotettu 0.5 promillerajaa ja mikroliikennelupaa. On tärkeää antaa kunnille ja kaupungeille mahdollisuus rajata palveluiden tuottajia ja menopelien lukumäärää, jotta käsiin levinnyt skuuttien määrä ei enää uhkaisi liikenneturvallisuutta, teiden kunnossapitoa tai esteettömyyttä. Kannatan mikroliikennelupaa, jota yritysten tulisi hakea kaupungilta skuuttien saamiseksi kaupungin tarjontaan.
Erityisen lämmöllä tervehdin promillerajaa liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Jo aiemmin tänä vuonna sähköpotkulautayhtiöt velvoitettiin vakuuttamaan lautansa.
Uskon, että keskustelua syntyy myös skuuttien käytön ikärajoista. Esimerkiksi Norjassa alaikäraja sähköpotkulautailulle on 12 vuotta ja alle 15-vuotiaiden on käytettävä kypärää.
On myös syytä odottaa skuuttifirmoilta vastuullista toimintaa, kuten jo nyt tiukempia parkkeerauskäytäntöjä. Nykyisissä skuuteissa GPS mahdollistaa tarkemmin pysäköinnin vain sallitulle alueelle, joka ei todellakaan ole keskellä jalkakäytävää.
Säännöt ja rajoitukset eivät kuitenkaan ole itseisarvo liikenteessä, vaan itseisarvo on turvallisuus. Jokaisen käyttäjän on huolehdittava itse, että on ajotaitoinen ja -kuntoinen. Myös vanhempien on opetettava nuorilleen turvallinen skuuttien käyttö. Pienillä lapsilla ei skuutteihin ole asiaa.
Toivottavasti hallitus tuo esitykset eduskuntaan pikaisesti.
Kirjoitus on julkaistu Aamulehdessä 2.10.2024