VT3:n liikennettä on viimeisten vuosien aikana sujuvoitettu ja turvallisuutta parannettu kymmenillä miljoonilla euroilla. Hämeenkyrönväylä avautuu noin vuoden etuajassa. VT3:n turvallisuus lisääntyy muun muassa 11 uuden ylityssillan ja 3 uuden eritasoliittymän voimin. Nyt on aika suunnata katseet VT9:n kehittämiseen.
Olen toiminut tämän vaalikauden VT3-eduskuntaverkoston puheenjohtajana. Tavoitteenamme on ollut parantaa yhteyttä Vaasa-Tampere -välillä. Työtä on vielä paljon pienempien hankkeiden osalta mm. Ikaalisten ja Parkanon kohdalla. Suurten hankkeiden osalta, joista kilpaillaan koko maassa, on kaikki vaikuttaminen keskitettävä ysitiehen. Sen on oltava seuraavan hallituksen ykköshanke.
Valtatie 9:llä on paljon kehittämistarpeita – maamme tärkein poikittaisliikenteen väylä ei vastaa tarpeisiin sujuvuudeltaan, turvallisuudeltaan tai tien laadultaan. Esimerkiksi Tampereen ja Oriveden välinen valtatie on rakennettu suurilta osin noin 50 vuotta sitten. Kehittämistarpeita ei tarvitse hakea suurennuslasilla.
Suomen vilkkaimmin liikennöity kaksikaistaosuus löytyy juuri Tampereen ja Oriveden väliltä. Yhteysvälin parantaminen on tärkeää paitsi alueen asukkaille, myös koko maakuntamme elinkeinoelämälle. Logistiikan toimivuus on yksi keskeisimmistä alueemme yritysten kasvuedellytyksistä. Tiesuunnitelmat ovat hyvällä mallilla.