Keskustan Aittakumpu ja Ovaska: Mihin katosi perussuomalaisten lupaama halpa bensa?

27.9.2023

|

Keskustalaiset liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Pekka Aittakumpu ja Jouni Ovaska ihmettelevät liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen puheita. Ranne sanoi Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa (20.9.), että ”pumpuille voisi laittaa laput, joissa lukee, mikä hinta olisi Marinin hallituksen linjalla”. Ranne myös jakoi tämän lausuntonsa viestipalvelu X:ssä.

Aittakumpu ja Ovaska muistuttavat, että perussuomalaiset lupasivat ennen vaaleja suomalaisille huomattavasti halvempaa bensaa ja dieseliä. Heti vaalien jälkeen perussuomalaiset peruivat puheitaan; yhtäkkiä perussuomalaisille riittikin se, ettei hallitus päätöksillään korota polttoaineiden hintoja. Hallitus aikoo laskea hiukan polttoaineveroa, mutta samalla nostaa jakeluvelvoitetta. Se on autoilijoiden kannalta nollasummapeliä.

– Perussuomalaisten lupaamaa bensan ja dieselin hinta-alea ei ole näkyvissä. Pumpuille voisi laittaa laput, joissa lukisi perussuomalaisten autoilijoille pitämät vaalilupaukset. Se olisi pysäyttävän tyhjä lappu, sanoo Pekka Aittakumpu.

– Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Leena Meri sanoi eduskunnassa 22.2.2022: ”Jos olisitte halunneet auttaa koko työväestöä, olisitte madaltaneet työmatkojen omavastuuta”, Jouni Ovaska muistuttaa. –  Hallituksessa perussuomalaiset toimivat nyt päinvastoin: hallitus korottaa työmatkojen omavastuuosuutta. Työmatkavähennyksen omavastuun korotus osuu kipeästi suomalaisiin, jotka tarvitsevat autoa työmatkoihin. Työssäkäynnin pitää aina olla kannattavaa.

Keskustaedustajien mukaan liikenne- ja viestintäministeri Ranne näyttää elävän jonkinlaisessa vaihtoehtotodellisuudessa, jossa hän vertaa hallituksensa toimia sellaiseen, mitä ei ole olemassa. Perussuomalaiset lupasivat ennen vaaleja laskea jakeluvelvoitteen EU:n sallimaan minimiin, kuuteen prosenttiin.

– Edellinen hallitus on työnsä päättänyt, ja vastuussa ovat nyt perussuomalaiset. Hallitus voisi korottamisen sijaan halutessaan laskea jakeluvelvoitteen EU:n minimiin tai ainakin pitää sen 13,5 % tasolla, johon Marinin hallitus sen laski. Leikkaamisen sijasta heillä on mahdollisuus korottaa työmatkavähennystä, Aittakumpu sanoo.

– Autoilijoiden ja kuljetusalan pettymys on ymmärrettävää, Ovaska sanoo. – Ei tullut perussuomalaisilta dieselin käyttövoimaveron poistoa eikä ammattidieseliäkään, jota he ennen vaaleja vaativat. Miten selitätte tämän suomalaisille?