Henkilökohtaista palvelua tarvitaan

23.9.2021

|

Julkaistu Punkalaitumen Sanomissa 23.9.

Viime vuosien suuntauksena on ollut kaiken mahdollisen digitalisointi. Niin pankkiasiat kuin Kelan tai Verohallinnon palvelut ovat siirtyneet verkkoon. Mahdollisuus henkilökohtaiseen kontaktiin on entistä harvinaisempaa, pienemmissä taajamissa jopa mahdotonta.

Kaikkea kanssakäymistä ei kuitenkaan voi eikä kannata siirtää vain etätapaamisiin. Henkilökohtaista palvelua tarvitaan myös jatkossa. 

Kaikki kansalaiset eivät osaa tai kykene opettelemaan sähköisten laitteiden käyttöä. Lisäksi laitteiden hinnat saattavat olla este hankinnalle. Siksi välttämättömien palveluiden hoitamisen on onnistuttava myös perinteisemmällä tavalla, se on jokaisen perusoikeus.

Tarvitsemme entistä enemmän viranomaisten ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä. Monella paikkakunnalla kaivataan palvelupisteitä, joista apua saa kätevästi.

Yleisestikin huoli lähipalveluista on suuri. Meidän on huolehdittava, kun uudet hyvinvointialueet aloittavat, että palvelut säilyvät. Haluan, että lääkäriin pääsee lähellä ja toimintoja kehitetään myös pienten kuntien näkökulmasta.

Jouni Ovaska

Kansanedustaja (kesk)