Keskustan Ovaska: Miksi aselupahakemusta ei voi jättää sähköisessä asiointipalvelussa?

2.5.2022

|

Kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk) on jättänyt kirjallisen kysymyksen sähköisestä asioinnista aselupahakemuksen jättämisessä. Sähköinen asetietojärjestelmä on ollut valmistelussa vuodesta 2015 lähtien ja sen arvioidaan valmistuvan maaliskuussa 2024. Vielä kaksi vuotta kestävä odotus aiheuttaa hankalia tilanteita metsästyksen ja ampumaurheilun harrastajille.

  • Poliisin asiointipisteisiin saattaa harrastajilla olla kymmenien tai yli sadan kilometrin matka. Asiointi on mahdollista vain virka-aikaan ja saattaa edellyttää poissaoloa työpaikalta.

Hakemuksen jättäminen virkailijalle ei korvaa mahdollisia haastatteluja, eikä lupahakemusta yleensä ole ottamassa vastaan virkamies, joka sen lopulta käsittelee. Tilanne on hankala myös Poliisin asiointipalveluiden ruuhkautuessa.

  • Vapaita aikoja ei ole tarjolla riittävästi. Esimerkiksi Pirkanmaalla aikaa lupahakemuksen jättämiseen ei ole kuukauden sisällä saatavilla. 

Mikäli aselupa myönnetään, toimittaa poliisi hakijalle neljä osaa sisältävän päätöksen. Ensimmäisen osan kanssa hakija palaa 30 päivän kuluessa aseen saatuaan poliisilaitokselle, toinen osa jää todisteeksi hakijalle, kolmannen osan aseen myyjä toimittaa poliisille todisteeksi myyntitapahtumasta ja neljäs jää aseen myyjälle todisteeksi. Kaikki tämä tapahtuu tulostetuilla papereilla ja olisi hoidettavissa myös sähköisesti.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ovaska kysyy asianomaiselta ministeriltä, miksi sähköisen asetietojärjestelmän valmistelu tulee kestämään lähes kymmenen vuotta sen valmistelun aloittamisesta. Lisäksi hän tiedustelee, voisiko aselupahakemuksen jättämisen sähköisessä asiointipalvelussa mahdollistaa jo ennen sähköisen asetietojärjestelmän valmistumista.