Eduskunnan kuluttajaverkoston varapuheenjohtaja Jouni Ovaska kiittelee hallitusta puhelinmyynnin ongelmiin puuttumisesta. Hallituksen torstaina julkaisemassa esityksessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön muun muassa pakollinen kirjallinen vahvistus. Tällöin puhelinmyyjän olisi lähetettävä tiedot tehdystä tarjouksesta kuluttajan nähtäväksi, jonka jälkeen kuluttaja voi päättää hyväksyykö se tehdyn tarjouksen.
Puhelinmyynnin sääntelyn tiukentaminen on ollut yksi hallitusohjelmakirjauksista. Kirjauksen tavoitteena on vahvistaa kuluttajan asemaa ja ennaltaehkäistä alalla ilmeneviä ongelmia ja suoranaisia väärinkäytöksiä. Kirjallisen vahvistuksen tehtävänä on ennaltaehkäistä epäeettistä myyntiä, jossa asiakas tulee sitoutuneeksi kauppaan kokiessaan esimerkiksi painostusta.