Keskustan Ovaska: Puhelinmyynnin villeimmät toimijat kuriin

18.2.2022

|

Eduskunnan kuluttajaverkoston varapuheenjohtaja Jouni Ovaska kiittelee hallitusta puhelinmyynnin ongelmiin puuttumisesta. Hallituksen torstaina julkaisemassa esityksessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön muun muassa pakollinen kirjallinen vahvistus. Tällöin puhelinmyyjän olisi lähetettävä tiedot tehdystä tarjouksesta kuluttajan nähtäväksi, jonka jälkeen kuluttaja voi päättää hyväksyykö se tehdyn tarjouksen.

  • Jatkossa pelkkä myyntipuhe puhelimessa ei riitä, vaan kuluttajalla on aito mahdollisuus tutustua mihin sitoutuu. Tämä koskee myös lehtitilauksia.

Puhelinmyynnin sääntelyn tiukentaminen on ollut yksi hallitusohjelmakirjauksista. Kirjauksen tavoitteena on vahvistaa kuluttajan asemaa ja ennaltaehkäistä alalla ilmeneviä ongelmia ja suoranaisia väärinkäytöksiä. Kirjallisen vahvistuksen tehtävänä on ennaltaehkäistä epäeettistä myyntiä, jossa asiakas tulee sitoutuneeksi kauppaan kokiessaan esimerkiksi painostusta.

  • On tärkeää, että ihminen voi tutustua hänelle puhelimessa tehtyyn tarjoukseen rauhassa ja ajan kanssa. Kirjallinen vahvistus mahdollistaa tarjouksen vertailun. Lisäksi näin ostosta harkitsevalle jää todiste siitä, mitä puhelimessa on sovittu.