Työsuojeluhallinnon verkkopalvelussa 18.1.2021 julkaistu sosiaali- ja terveysministeriön tiedote on herättänyt kuljetusalan toimijoissa valtavaa tyrmistystä. Tiedotteen mukaan yhdistelmä, jossa kuormaus- tai ajoneuvonosturiin liitetään henkilönostokori, tulkitaan yhdeksi laitteeksi, jonka tulee täyttää siirrettäviä henkilönostimia koskevan standardin EN 280 vaatimukset.
Tiedotteen linjaus tarkoittaa poikkeuksellisen suurta muutosta alalla vallinneeseen käytäntöön, jonka mukaan kuormaus- tai asennusnosturiin asennettu henkilönostokori on tulkittu lisälaitteeksi, jolla on voitu tehdä tilapäisiä henkilönostoja.
Keskustan kansanedustaja Jouni Ovaskan mukaan käytäntö on perustunut Valtioneuvoston asetuksen työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta (Vna 403/2008) 3 a luvun tulkintaan.
Kuormausnostureita käytetään laajasti tilapäisiin henkilönostoihin, sillä niiden liikeradat mahdollistavat tehokkaan ja ennen kaikkea työturvallisen työskentelyn kohteissa, joissa tavallisella henkilönostimella työskentely on mahdotonta.
Työturvallisuuden ohella Ovaska nostaa esiin myös huoltovarmuuden näkökulman, joka tiedotteessa esitetyssä tulkinnassa jätetään huomiotta.
Ovaskan mukaan tiedotteessa esitettyä tulkintaa arvioitaessa on huomioitava myös alan yrittäjille aiheutetut poikkeuksellisen suuret kustannukset sekä vaikutusten suuri mittakaava, sillä Suomessa on tällä hetkellä käytössä noin 11 000—12 000 kuormausnosturia, joissa on käytössä henkilönostokori.
Hän painottaa, että käytössä olevista koneyksiköistä 5 000-6 000 kpl on ylipäätään sellaisia, joihin EN 280 vaatimuksen mukaisia muutoksia ei ole mahdollista toteuttaa.
Ovaskan mukaan ylipäätään tiedotteessa esitetty siirtymäaika on kaikkien faktojen nojalla täysin epärealistinen.