Tienpidon määrärahat romahtavat Purran budjettiehdotuksessa

13.8.2024

|

Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) on tyrmistynyt valtiovarainministeri Purran ehdotuksesta laskea tienpidon rahoitusta sadoilla miljoonilla euroilla tulevana vuonna. Kun vielä kuluvana vuonna rahoitus on ollut 926 miljoonaa euroa, esittää Purra ensi vuodelle tienpitoon vain 605 miljoonan euron määrärahaa. Tiedot löytyvät valtiovarainministeriön perjantaina julkistamasta budjettiehdotuksesta.

-Purra esittää tienpidon rahoituksen leikkaamista kolmanneksella. Tämä merkitsee romahdusta tienpitoomme, Ovaska varoittaa. 

-Väyläviraston mukaan tällä hallituskaudella tiestön korjausvelka kasvaa puolella miljardilla eurolla. Samaiset puoli miljardia euroa hallitus pistää pääministerille tärkeään Turun tunnin junaan. Onko tämä oikein?

-Hallituksen tärkeysjärjestys on väärä. Tolkuttomien mammuttihankkeiden sijaan olemassa olevista väylistä pitäisi pitää asiallista huolta. Tienpidon rahoituksen jättileikkaus on edesvastuutonta politiikkaa. 

Jouni Ovaska muistuttaa, että teiden korjausvelka on velkaa sekin. Syvenevät montut ja repeilevä päällyste merkitsevät turvattomuutta tienkäyttäjille, tavalliselle kansalle ja yrityksille. Vastauksena teiden rapistumiseen liikenneministeri Lulu Ranteen alaisuudessa valmistellaankin nopeusrajoitusten laskemista satasesta 80 kilometrin tuntinopeuteen lähes 2000 maantiekilometrillä.

-On onnetonta, että korjausvelkaa kasvatetaan ja nopeusrajoituksia lasketaan, kun samalla rahaa tuntuu riittävän Turun tunnin junaan ja moniin muihin Orpon hallituksen uusiin menokohteisiin. 

-Teiden kunnosta pitää huolehtia vuosi toisensa perään. Toimiva tieverkko merkitsee sujuvaa arkea, työnteon ja yrittämisen mahdollisuuksia sekä turvallista kulkemista. Näistä Purran budjettiesitys leikkaa nyt tuntuvia summia, jotta rahaa riittää hallitukselle tärkeämpiin kohteisiin, Ovaska muistuttaa.